НСПП

Понеділок, 22.10.2018, 13:59
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Категорії розділу
Наше опитування
Чи виникають у Вас розбіжності із роботодавцем з питань невиконання вимог законодаства про працю
Всього відповідей: 55
loga.gov.ua
oblrada.lg.ua
Статистика
Погода
president.gov.ua
rada.gov.ua
kmu.gov.ua
nspp.gov.ua
Головна » Статті » Мої статті

Що сприяє вирішенню колективних трудових спорів

Анна Мосіна, начальник відділення НСПП в Луганській області

Світлана Хромушина,  головний спеціаліст сектора аналітично-інформаційної роботи та прогнозування відділення НСПП в Луганській області

 

      Почнемо з деяких цифр, бо саме вони є ілюстратором нижче наведених висновків. За період з 1999 року по квітень 2014 року відділення НСПП в Луганській області (далі - Відділення) сприяло вирішенню 175 КТС(К). За цей  період вирішено 161 спір та 410 вимог. 

         По галузевим ознакам за всі роки картина однозначною не була.  У перші шість років заснування НСПП титульна для Луганській області   вугільна галузь була найбільш конфліктогенною і,  говорячи мовою шахтарів,  „видала на гора” найбільшу кількість колективних трудових спорів  - майже 50% від кількості спорів, що виникли у цей період, які супроводжувалися гучними акціями протесту та більш ніж півмільярдним боргом зарплати найманим працівникам. І практично всі спори реєструвалися на підприємствах державної форми власності.

Крок за кроком, разом із сторонами соціально-трудових відносин, працівники НСПП впроваджували в життя тоді іще „молодий”  закон  „Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)”,  набували досвіду, створювали свою   стратегію та тактику вирішення спорів, опираючись на існуючу правову базу та  виробляли нормативну площину для врегулювання конфліктів в трудових колективах.

Останні три роки комунальна форма власності виявилася найбільш економічно нестабільною, і накопичені роками проблеми відбилися на соціально-трудових відносинах.  Причин тому багато,  визначимо головні: 

- фінансові, які пов’язані із наповненням місцевого бюджету та дотаційними коштами;

- розподіл   бюджетних коштів між комунальними підприємствами;

- застарілий та слабкий економічний менеджмент;

- помилки кадрового менеджменту;

- комунікаційні проблеми.

Враховуючи такий причинно-наслідковий ланцюг, фахівці Відділення, опираючись на відповідні правові норми та нормативні документи, виробляють стратегію вирішення кожного конфлікту.  Практичний досвід у врегулювання навіть самих складних конфліктів дозволяє скорочувати термін їх вирішення. Так, на  сьогоднішній день у Відділенні не перебуває жодного довготривалого колективного трудового спору. Всі, які знаходяться на обліку Відділення  - менше року. І результативність роботи Відділення доволі висока. Так, за минулий 2013 рік Відділення сприяло вирішенню 46 колективних трудових спорів, і було вирішено  31 спір та 62 вимоги найманих працівників. Упродовж січня-березня 2014 року вже вирішена четверта частина колективних трудових спорів, вирішенню яких сприяє Відділення.

Координуючу роль НСПП у сприянні вирішення колективних трудових спорів важко переоцінити. Вчасно і якісно надані  методична та практична допомога сторонам дозволяє в короткий термін, без помилок з боку сторін соціально-трудових відносин, пройти процедуру вступу у колективний трудовий спір.

Роз’яснювальна робота, що проводиться  не тільки із сторонами спорів, а і з керівниками територій, де розташовані підприємства, з  керівниками галузевих управлінь та департаментів облдержадміністрацій, з профспілками та іншими органами, від позиції яких залежить вирішення вимог працівників,  є першим етапом вирішення  конфлікту і продовжується під час примирних процедур.  

Зупинимося  саме на них, бо якість рішень, прийнятих членами примирних органів, залежить, по-перше,  від членів  цих органів,   їх правосвідомості та, навіть від емоційної складової, а також від цілей, досягти які намагаються сторони;   по-друге,  - від позиції запрошених у якості експертів управлінців вищого рівня та представників державних органів (в залежності від вимог найманих працівників та галузевої особливості підприємств та установ, де виник конфлікт).

Та є іще одна постійна складова – методично-правова та все частіше і психологічна допомога з боку НСПП, оскільки доволі часто на перших засіданнях примирних органів сторони позиціонують себе по відношенню один до одного як вороги.  Тому для переведення конфліктів з емоційної у правову  площину використовується напрацьований спеціалістами Відділення тактичний досвід. Покроково, роз’яснюючи права, обов’язки та повноваження сторін, враховуючи їх очікування та побоювання,  опираючись на допомогу і фахові коментарі  запрошених фахівців, окреслюючи  реальну картину можливостей для оптимального обрання шляхів врегулювання спору, вдається змінити таке непримириме ставлення сторін до як мінімум „опонентного” сприйняття свого колишнього супротивника. І сторони починають довіряти отриманої інформації та разом із усіма зацікавленими органами  починають працювати над досягненням вже спільної мети – вирішення колективного трудового спору.

Особливістю останніх трьох років головними  вимогами працівників є  погашення заборгованості із заробітної плати, а більшість конфліктів виникає на комунальних підприємствах. І групи причин, що призвели до виникнення її та колективного трудового спору типові, тому і  хід вирішення вимог також схожий. До роботи примирних органів залучаються і керівництво територій, де розташовані, і керівники обкомів профспілок за галузевим напрямком, і керівники фінуправлінь та відділів територій і облдержадміністрації, всі позиції оговорюються, підтверджуються документально, вивчаються – тому приймається зважене рішення, якому  довіряють наймані працівники, що знижує соціальну напругу.

При цьому є одна схожа риса.  В більшості до вирішення колективних трудових конфліктів керівництво місцевих органів влади долучається, коли конфлікт вже зареєстрований НСПП.  Тому  наступний приклад скоріше став винятком, втім, доволі показовим.

До Відділення звернулися начальники управління культури, національностей та релігій Луганської обласної державної адміністрації та управління культури Луганської міської ради  з приводу застарілого конфлікту, що виник у комунальному позашкільному навчальному закладі „Художня школа естетичного виховання міста Луганська”. 

         Позиції та інтереси  сторін конфлікту „розкололи” трудовий колектив на дві групи, кожна з яких відстоювала свої інтереси та намагалася включити їх в положення колективного трудового договору. При цьому інтерпретація положень нормативних документів з боку кожної сторони відрізнялася, а їх  реалізація потребувала певних коштів. Конфлікт обростав психологічними проблемами та не вирішувався довгих шість років і супроводжувався скаргами, перевірками, які заважали не тільки самим працівникам, а і нормальній роботі із учениками. Кожен з представників трудового колективу – не тільки гарний фахівець, а і творча особистість з певними амбіціями. Недовіра  профкому і членів профспілки, до якого входила лише половина членів трудового колективу до керівництва закладу і управлінь держорганів  давалася взнаки. Тому кожні збори чи педагогічна рада проходили дуже складно. Конфлікт зайшов в глухий кут.

Працівники Відділення виїхали на місце, провели роз’яснювальну роботу із сторонами, майже з кожним найбільш активним  членом трудового колективу, і, опираючись, на  старий мудрий вислів „коли не знаєш, як поступити, поступай по закону” впевнили вирішувати спірні питання за столом переговорів, допомогли провести збори та пройти процедуру вступу у колективний трудовий спір.

Далі проходили  засідання примирної  комісії. Найбільш емоційним  було перше, але результативним стало останнє. Проведенню цього засідання передувала велика організаційна робота з боку відділення НСПП.  Так, спільно зі сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на першому засіданні примирного органу було визначено коло структур і організацій, до компетенції яких належить врегулювання вищезазначеного питання.

Згідно з протокольним рішенням примирної комісії, на друге засідання, в якості експертів, відділенням НСПП були залучені представники: управління культури, національностей та релігій Луганської обласної державної адміністрації; управління культури Луганської міської ради; комунальної установи «Луганський обласний Центр навчально-методичної роботи, культурних ініціатив і кіномистецтва». Також в ході роботи  комісії активно, але об’єктивно відстоювала інтереси найманих працівників голова Луганської обласної профспілкової організації працівників культури. Враховуючи складність конфлікту з боку відділення НСПП в Луганській області у засіданні взято участь всім керівницьким складом Відділення. Координував роботу заключного засідання примирної комісії заступник начальника відділення НСПП - начальник відділу правового забезпечення Є.Березін.

Декілька годин працювала комісія, оскільки на порядку денному засідання стояло питання розгляду понад 30 пунктів проекту колективного договору на 2014-2017 роки, по яких існують розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин. По кожному із цих пунктів були заслухані пояснення сторін колективного трудового спору та компетентні роз’яснення залучених вищезазначених представників. Разом з цим, по всім спірним питанням юридичні консультації та роз’яснення були надані Євгеном Березіним, а також озвучена запропонована відділенням НСПП редакція пунктів колективного договору, по яких існують розбіжності. З цією метою керівником відділу правового забезпечення була ретельно вивчена і проаналізована велика кількість нормативно-правових актів: Кодекс законів про працю України, Господарський кодекс України, Закон України «Про колективні договори і угоди», Закон України «Про оплату праці», Закон України «Про охорону праці», Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», Закон України «Про позашкільну освіту» та інші, окрім цього – Галузева угода між Міністерством культури і туризму України та Центральним комітетом профспілки працівників культури України; Статут комунального позашкільного навчального закладу художньої школи естетичного виховання міста Луганська і значна низка внутрішньовідомчих документів, таких як: Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затверджена наказом Міністерства освіти України від 15 квітня 1993 року №102; Положення про атестацію педагогічних працівників навчальних закладів та навчально-методичних установ сфери культури, затверджене наказом Міністерства культури України від 31.10.2011 №75; лист Державного методичного центру навчальних закладів культури і мистецтв України від 26.05.2008 №163-4 «Про створення тарифікаційної комісії» та інші.

Особливо жваве обговорення викликали пункти колективного договору, що стосуються фінансово-економічної діяльності установи. Слід зазначити, що практично по кожному проблемному питанню жодна із сторін не хотіла поступатися одна одної. Багато зусиль з боку Відділення потребувало зниження емоційної складової конфлікту між сторонами, і напрацьований роками досвід роботи з „емоційними конфліктами” стався в нагоді. Крім того,  завдяки фахово вибудуваної з боку Служби доказовій базі учасники соціально-трудових відносин досягали згоди у формулюванні пунктів проекту колективного договору, запропонованих в редакції відділення НСПП. Таким чином, по кожному спірному пункту проекту колективного договору було прийнято  виважене, обґрунтоване рішення.

Результатом проведення чотирьохгодинного чергового засідання примирної комісії стало прийняття наступного рішення:

- задовольнити вимогу найманих працівників комунального позашкільного навчального закладу художньої школи естетичного виховання міста Луганська: «Укласти з первинною профспілковою організацією комунального позашкільного навчального закладу художньої школи естетичного виховання м. Луганська колективний договір на 2014 - 2017 роки»;

 - комунальному позашкільному навчальному закладу художньої школи естетичного виховання міста Луганська з первинною профспілковою організацією комунального позашкільного навчального закладу художньої школи естетичного виховання міста Луганська до 10 лютого 2014 року укласти колективний договір на 2014 - 2017 роки, при цьому за основу взяти проект, що розроблявся адміністрацією школи, з урахуванням пропозицій первинної профспілки  та результатів розгляду примирною комісією окремих пунктів, по яких були розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин.

         З огляду на вищезазначене, можна з упевненістю констатувати, що завдяки проведенню примирних процедур та їх координування з боку відділення НСПП в Луганській області в установі нарешті прийнято   колективний трудовий договір, суперечки  щодо укладення якого безуспішно тривали  упродовж шести останніх років. Вирішення цього питання дозволило знизити соціальну напругу в комунальному позашкільному навчальному закладі художній школі естетичного виховання міста Луганська та сприятиме його сталій роботі.

В результаті  сторони зрозуміли, що скаргами та  образами один на одного питання не вирішити, а за столом переговорів за допомогою посередників можна домовитися. Головним підсумком цієї непростої роботи стало прийняття колективного трудового договору, який має стати тою об’єднуючую сторони правовою основою, що в подальшому сприятиме розвитку закладу та реалізації творчого потенціалу трудового колективу художньої школи.

Учасники заключного засідання примирної комісії висловили велику подяку відділенню НСПП в Луганській області за високопрофесійний правовий супровід вирішення колективного трудового спору (конфлікту)  та підкреслили вагому роль відділення НСПП в Луганській області як державного посередника.   А працівники Відділення самі отримали задоволення від своєї роботи та додали безцінного досвіду до своїх умінь.

Категорія: Мої статті | Додав: nspp_lugansk (29.04.2014)
Переглядів: 268 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]