НСПП

Четвер, 02.05.2024, 13:30
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Категорії розділу
Наше опитування
Чи виникають у Вас розбіжності із роботодавцем з питань невиконання вимог законодаства про працю
Всього відповідей: 59
loga.gov.ua
oblrada.lg.ua
Статистика
Погода
president.gov.ua
rada.gov.ua
kmu.gov.ua
nspp.gov.ua
Головна » Статті » Мої статті

Незалежні посередники та члени трудового арбітражу як суб’єкти відповідальності за корупційні правопорушення
                                                                      Березін Євген Євгенович – заступник начальника
                                                                      відділення Національної служби посередництва
                                                                      і примирення в Луганській області – начальник
                                                                      відділу правового забезпечення

З 01 липня 2011 року,  з набранням чинності Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07 квітня 2011 року № 3206-VI, відбулись суттєві зміни у правовому статусі незалежних посередників та членів трудового арбітражу, оскільки цим Законом українська держава прирівняла даних суб’єктів  до осіб, уповноважених на виконання функцій держави, які надають публічні послуги, водночас включивши їх до кола суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення.
    Слід зазначити, що зміни у правовому положенні незалежних посередників та членів трудового арбітражу не зачіпають напряму їх повноваження, які, до речі, визначені Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», а полягають у встановленні певних обмежень, пов’язаних з реалізацією таких повноважень. Тим самим законодавець підкреслив, що проблематика вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) за допомогою цих учасників має велике значення для держави і знаходиться під щільним зором і жорстким контролем з боку уповноважених   органів у сфері протидії корупції.
    За своєю природою не всі спеціальні обмеження, які встановлені Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції», стосуються  незалежних посередників та членів трудового арбітражу, лише частка з них належить до даної категорії суб’єктів.     
    Спеціальні обмеження, встановлені Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» для незалежних посередників та членів трудового арбітражу, можна поділити на чотири групи:
    перша група – обмеження щодо використання службового становища (стаття 6 даного Закону);
    друга група – обмеження щодо одержання дарунків (пожертв) (стаття 8 даного Закону);
    третя група – обмеження з питань наявності конфлікту інтересів (стаття 14 даного Закону);
    четверта група – обмеження, які спрямовані на підвищення прозорості інформації (стаття 16 даного Закону).
    Варто додати, що перелічені вище обмеження поширюються на незалежних посередників та членів трудового арбітражу під час виконання ними функцій (стаття 4 Закону). Іншими словами - спеціальні обмеження застосовуються до осіб з моменту, коли вони набули статусу незалежних посередників чи членів трудового арбітражу і приступили до виконання своїх обов’язків відповідно до статусу. Особа набуває статусу незалежного посередника чи члена трудового арбітражу у випадку укладання: 1) угоди сторонами колективного трудового спору (конфлікту), в якій визначається ця особа в якості незалежного посередника чи члена трудового арбітражу;  2) договору між особою та сторонами колективного трудового спору про надання послуг в якості незалежного посередника чи члена трудового арбітражу.
Дія спеціальних обмежень припиняється з моменту втрати особами статусу незалежних посередників чи членів трудового арбітражу.  Як правило, статус втрачається  одночасно з припиненням роботи примирної комісії чи трудового арбітражу, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами. Положення Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»  поширюються на посередників та арбітрів, які підготовлені Національною службою посередництва і примирення за спеціалізацією вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), за умови, якщо вони залучені в статусі незалежних посередників та членів трудового арбітражу до роботи відповідних примирних органів.
Розглянемо та проаналізуємо групи спеціальних обмежень, встановлених Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» для незалежних посередників та членів трудового арбітражу під час виконання ними функцій.
1.    Обмеження щодо використання службового становища. Згідно антикорупційного законодавства України незалежним посередникам, членам трудового арбітражу забороняється використовувати свої службові повноваження та пов'язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди або у зв'язку з прийняттям обіцянки/пропозиції  такої  вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі: неправомірно  втручатися  в  діяльність  органів державної влади, органів місцевого самоврядування або посадових осіб; неправомірно  надавати перевагу фізичним  або  юридичним особам у зв'язку з підготовкою проектів, прийняттям рішень тощо.  В статті 1 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»  наводиться зміст терміну «неправомірна вигода». Неправомірна вигода - грошові кошти або інше майно, переваги,
пільги,  послуги,  нематеріальні активи,  що їх без законних на те
підстав обіцяють,  пропонують, надають або одержують безоплатно чи
за ціною, нижчою за мінімальну ринкову. Ігнорування незалежним посередником або членом трудового арбітражу цих обмежень буде кваліфікуватися як корупційне правопорушення, за яке законом  установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та  дисциплінарну відповідальність.
2.    Обмеження щодо одержання дарунків (пожертв). З огляду на статтю 8 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», незалежним посередникам, членам трудового арбітражу забороняється
безпосередньо або через інших осіб одержувати дарунки (пожертви) від юридичних або фізичних осіб: 1) за рішення, дії чи бездіяльність в інтересах дарувальника, що приймаються, вчиняються як безпосередньо такою особою, так і за її сприяння іншими посадовими особами та органами; 2) якщо особа,  яка дарує (здійснює) дарунок (пожертву), перебуває в підпорядкуванні такої особи.
Означена стаття дає вичерпну відповідь незалежному посереднику, члену трудового арбітражу, як поводити себе у випадках, якщо сторони колективного трудового спору (конфлікту) або їх представники чи інші особи запропонують йому дарунки (пожертви). Відповідь одна - слід відмовитись від отримання будь-яких дарунків (пожертв), за винятком випадків, передбачених частиною другою статті 8  Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції».
3.    Обмеження з питань наявності конфлікту інтересів. Незалежні посередники та члени трудового арбітражу зобов'язані: вживати  заходів  щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів; повідомляти  невідкладно  безпосереднього  керівника   про наявність конфлікту інтересів. Згідно статті 1 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» конфлікт інтересів – це суперечність між особистими інтересами особи   та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи не вчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень.  Враховуючи норми законодавства України, особа, яку сторони колективного трудового спору визначили як незалежного посередника або члена трудового арбітражу, повинна з’ясувати питання про наявність чи відсутність конфлікту інтересів при розгляді конкретного колективного трудового спору. У випадку наявності конфлікту інтересів він має відмовитися від розгляду справи та повідомити про це конфліктуючи сторони, а, якщо це особа - посередник або арбітр, який був підготовлений Національною службою посередництва і примирення, то й даний державний орган. Це також стосується випадків, якщо конфлікт інтересів виник в процесі виконання особою службових обов’язків в якості незалежного посередника чи члена трудового арбітражу. Зважаючи на те, що до повноважень Національної служби посередництва і примирення належать пропонування кандидатур незалежних посередників, членів трудового арбітражу, фахівці Служби перед тим, як пропонувати кандидатури сторонам колективного трудового спору із списку підготовлених посередників або арбітрів, повинні здійснити заходи щодо виключення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів, а саме:
1)    ретельно вивчити склад суб’єктів, характер колективного трудового спору, підприємство (підприємства), на якому (на яких) він виник;
2)    проаналізувати список посередників, арбітрів, при цьому слід мати на увазі, що посередник або арбітр не може пропонуватися сторонам колективного трудового спору, якщо:
    посередник або арбітр працює на підприємстві, де виник спір, або раніше працював на такому підприємстві;
    діяльність особи (посередника або арбітра) за основним місцем роботи тісно пов’язана із підприємством, де виник колективний трудовий спір;
    посередник або арбітр є членом виборного органу вищестоящої профспілки у випадку, коли інтереси трудового колективу в колективному трудовому спорі представляє профспілка, яка входить до її складу;
    посередник або арбітр знаходиться у родинних зв’язках з представником колективного трудового спору  або є близькою особою будь-якого представника сторони колективного трудового спору (на практиці перевірити такі факти дуже важко, у зв’язку з чим слід сподіватися лише на правосвідомість, чесність та порядність самого посередника/арбітра в цьому питанні).      
4. Обмеження, які спрямовані на підвищення прозорості інформації. Незалежним посередникам та членам трудового арбітражу забороняється: відмовляти фізичним або  юридичним  особам  в  інформації, надання якої  цим фізичним  або  юридичним  особам  передбачено законом; надавати несвоєчасно, недостовірну чи не в повному обсязі інформацію, яка підлягає наданню відповідно до закону. Безпосередньо в Законі України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» не міститься норм, які б встановлювали обов’язок незалежного посередника, трудового арбітражу надавати інформацію представникам сторін колективного трудового спору або іншим особам. В частині п’ятій статті 12 даного Закону вказується лише, що члени трудового арбітражу не мають права розголошувати відомості, що є державною таємницею або іншою захищеною законом таємницею. Виходячи із цього, в даному випадку необхідно керуватися положеннями, насамперед, Закону України «Про інформацію».
    Підсумовуючи вищевикладене, можна констатувати, що законодавець Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» розширив перелік суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення, передбачивши, зокрема, в ньому незалежних посередників, членів трудового арбітражу під час виконання ними функцій. Таким чином, з одного боку, держава підвищує значимість їх діяльності та статус, з іншого, - посилює відповідальність під час використання службового становища, у тому числі, за прийняті ними рішення.
    У зв’язку з цим особа, яка прагне набути статус незалежного посередника або члена трудового арбітражу, повинна бути обізнана не тільки із положеннями Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», чинних нормативно-правових актів НСПП з питань здійснення примирних процедур, але і добре знати Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції».  Також зазначена особа має усвідомлювати, що його майбутня діяльність прирівнюється до виконання функцій держави, а відтак її дії в якості незалежного посередника чи члена трудового арбітражу будуть розглядатися крізь призму антикорупційного законодавства України.
     В свою чергу, Національна служба посередництва і примирення, її відділення та посадові особи на підставі статті 5 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» мають брати участь у запобіганні, виявленні корупції із розробленням відповідних заходів.  До заходів потрібно включати проведення семінарів, зустрічей, нарад з підготовленими посередниками, арбітрами, в ході яких роз’яснювати норми Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції». Крім того, необхідно взяти за правило, що, якщо сторонами колективного трудового спору обрано в якості незалежного посередника або члена трудового арбітражу особу, яка запропонована Національною службою посередництва і примирення або її відділенням із списку посередників чи арбітрів, то у цьому випадку Служба або її територіальний підрозділ, за присутності сторін колективного трудового спору, попереджає  дану особу про спеціальні обмеження, встановлені Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції». Попередження оформляється у письмовій формі до початку виконання такою особою функцій в якості незалежного посередника чи члена трудового арбітражу. На останньому аркуші попередження ставиться підпис посередника чи арбітра. Підпис посередника (арбітра) засвідчує факт, що він ознайомився із Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» та із спеціальними обмеженнями, зокрема. Попередження складається у чотирьох примірниках. По одному екземпляру примірника отримують: стороні колективного трудового спору; Національна служба посередництва і примирення або її відділення; посередник (арбітр). Примірник, який отримує Національна служба посередництва і примирення або її відділення доцільно зберігати у справі колективного трудового спору. Зразок оформлення письмового попередження незалежних посередників (членів трудового арбітражу) про спеціальні обмеження, встановлені Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції», наводиться нижче.  
       Відділення НСПП в Луганській області здійснило апробацію даного заходу в процесі розгляду колективного трудового спору між найманими працівниками відокремленого підрозділу «Луганськвантажтранс» державного підприємства «Луганськвугілля» селища Ювілейного міста Луганська та виконуючим обов’язки генерального директора державного підприємства «Луганськвугілля» селища Ювілейного міста Луганська (реєстраційний номер спору 002-12/12-В). Так, 20 січня 2012 року, одразу після укладення сторонами колективного трудового спору угоди про створення трудового арбітражу, договорів про надання послуг арбітра в якості члена трудового арбітражу, членів трудового арбітражу було письмово попереджено  про спеціальні обмеження, встановлені Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції».
    Цей захід є яскравим прикладом як відділення НСПП в Луганській області (далі - Відділення) бере участь у запобіганні корупції з боку арбітрів, обраних в якості членів трудового арбітражу. При цьому з часу набрання чинності Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» до сьогодення  Відділення  утримується від пропонування сторонам колективного трудового спору посередників та арбітрів, які перебувають у статусі державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, очікуючи відповідних роз’яснень з боку Міністерства юстиції України щодо можливої участі вказаних суб’єктів у примирних процедурах як незалежних посередників або членів трудового арбітражу. Для цього Відділенням скеровано листа до голови НСПП з проханням звернутися до Міністерства юстиції України по цій проблематиці, оскільки:
     у підпункті «б» пункту 2 частини першої статті 4 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» вказано, що суб'єктами  відповідальності  за корупційні правопорушення є особи, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги (незалежні посередники, члени трудового арбітражу під час виконання ними цих  функцій). Таким чином, цей Закон розглядає незалежних посередників, членів трудового арбітражу виключно як осіб, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні функції. В Законі України «Про засади запобігання і протидії корупції» не має жодних застережень про те, що державні службовці чи службовці органів місцевого самоврядування можуть займатися діяльністю в статусі незалежного посередника чи члена трудового арбітражу, що дещо не відповідає: частині четвертої статті 11 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів», де зазначено: «До складу трудового  арбітражу також можуть входити народні депутати України, представники органів державної  влади,  органів місцевого самоврядування й інші особи»; частині шостої статті 15 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів», де передбачено: „До компетенції Національної служби посередництва і примирення належить залучення до участі в примирних процедурах народних депутатів України, представників органів  державної   влади,   органів   місцевого самоврядування”;
    у частини першої статті 7 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» закріплено, що особам, зазначеним у пункті 1 частини  першої  статті  4 цього Закону (в тому числі, народним  депутатам   України, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування), забороняється займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім  викладацької,  наукової  і  творчої  діяльності,   медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту), якщо інше не передбачено Конституцією  або законами України. Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» дозволяється брати участь народним  депутатам  України, представникам органів  державної   влади,   органів місцевого самоврядування в примирних процедурах в якості незалежного посередника чи члена трудового арбітражу, а частиною другою статті 14 цього Закону незалежним посередникам, членам трудового арбітражу гарантується оплата праці в розмірі не менше середньомісячної заробітної плати та відшкодування витрат, пов’язаних з участю у примірній процедурі.
    Можливо, на першій погляд, наведене питання для деяких осіб не є проблематикою, і вони впевненні, що знають правильну відповідь. Однак, на погляд відділення НСПП в Луганській області, такі ствердження необхідно все ж такі  підтвердити у державному органі, до відання якого належить розроблення рекомендацій щодо запобігання і протидії корупції в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, адже у разі прийняття невірного рішення наслідки можуть бути катастрофічними. З метою однакового, правильного застосування норм Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» посадовими особами Національної служби посередництва і примирення та її відділеннями, вважаємо раціональним дочекатися роз’яснень Міністерства юстиції України з даної проблематики.
                                    



                                    
                                                                                                                   Зразок
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
незалежного посередника (члена трудового арбітражу)  
про спеціальні обмеження, встановлені
Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції»
     Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції" від 07 квітня 2011 року за №3206-VI встановлено спеціальні обмеження для осіб, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги (в тому числі, для незалежних посередників (членів трудового арбітражу) під час виконання ними функцій).
Спеціальні обмеження, встановлені Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції»:
стаття 6 «Обмеження щодо використання службового становища» забороняє використовувати свої службові повноваження та пов'язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди або у зв'язку з прийняттям обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб.
стаття 8 «Обмеження щодо одержання дарунків (пожертв)» забороняє безпосередньо або через інших осіб одержувати дарунки (пожертви) від юридичних або фізичних осіб за рішення, дії чи бездіяльність в інтересах дарувальника, що приймаються, вчиняються як безпосередньо такою особою, так і за її сприяння іншими посадовими особами та органами.
Стаття 14 «Урегулювання конфлікту інтересів»  зобов'язує незалежних посередників (членів трудового арбітражу):
уживати заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів;
повідомляти невідкладно безпосереднього керівника про наявність конфлікту інтересів.
Стаття 16 «Вимоги щодо прозорості інформації»  забороняє незалежним посередникам (членам трудового арбітражу):
відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації, надання якої цим фізичним або юридичним особам передбачено законом;
надавати несвоєчасно, недостовірну чи не в повному обсязі інформацію, яка підлягає наданню відповідно до закону.
Стаття 21 «Види відповідальності за корупційні правопорушення»
За вчинення корупційних правопорушень особи притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку.
Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення  корупційних  правопорушень,  у  триденний  строк  з  дня набрання відповідним рішенням суду законної сили,  притягнення  до цивільно-правової   відповідальності,  накладення  дисциплінарного стягнення заносяться  до Єдиного  державного  реєстру  осіб,  які вчинили  корупційні  правопорушення, що  формується  та  ведеться Міністерством юстиції  України.  Положення  про Єдиний  державний реєстр   осіб,  які  вчинили  корупційні  правопорушення,  порядок формування та ведення цього реєстру  затверджується  Міністерством
юстиції України.
Про спеціальні обмеження, встановлені Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції"  попереджений(на)
     З Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції" від 07 квітня 2011 року за №3206-VI    ознайомлений(на)
   ___________________
Підпис    

______________________________
/Прізвище, ініціали незалежного посередника /члена трудового арбітражу/
     
"__ " _________ 2012 року    

Категорія: Мої статті | Додав: nspp_lugansk (30.01.2012)
Переглядів: 1616 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1 Elaine  
0
I might be beating a dead horse, but thank you for ptosing this!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]