НСПП

П`ятниця, 17.05.2024, 04:37
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Категорії розділу
Наше опитування
Чи виникають у Вас розбіжності із роботодавцем з питань невиконання вимог законодаства про працю
Всього відповідей: 59
loga.gov.ua
oblrada.lg.ua
Статистика
Погода
president.gov.ua
rada.gov.ua
kmu.gov.ua
nspp.gov.ua
Головна » Статті » Мої статті

Підвищення правової освіти керівників міських та районних адміністрацій Луганської області фахівцями НСПП

Підготовлено сектором аналітично-інформаційної роботи та прогнозування відділення НСПП у Луганській області

В системі заходів щодо сприяння поліпшенню трудових відносин, запобігання виникненню та своєчасного вирішення колективних трудових спорів значна роль належить взаємодії Служби з місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування. Це доводить досвід відділення Національної служби посередництва і примирення в Луганській області (далі – відділення НСПП). Така взаємодія може набувати різних форм, однак, має одну кінцеву мету – збереження соціального спокою як в трудових колективах окремих підприємств, установ і організацій області, так і на території регіону взагалі. З огляду на це, саме місцева влада має бути зацікавлена у партнерських відносинах з НСПП. Але, нажаль, ефективна взаємодія відбувається не завжди. Більш того, бували випадки ігнорування інформації про ускладнення стану соціально-трудових відносин на підприємствах області та навіть приховування складної ситуації. Тому начальником відділення НСПП, під час прийому у голови Луганської облдержадміністрації, було ініційовано проведення апаратної наради з питання „Про стан соціально-трудових відносин на підприємствах області та завдання місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування щодо попередження виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та їх врегулювання”. І ця ініціатива  відразу отримала підтримку.

Апаратна нарада у голови Луганської облдержадміністрації з вищезазначеним порядком денним відбулася 18 квітня 2011 року. У ній прийняли участь голова обласної ради та його заступники, усі заступники голови облдержадміністрації, керівники галузевих управлінь облдержадміністрації, керівники силових структур області, а також начальник інспекції – Головний державний інспектор праці Луганської області, начальник територіального управління Держгірпромнагляду по Луганській області та голова Федерації профспілок Луганської області.

„Не варто забувати, що захист інтересів трудових колективів - одне з головних завдань місцевих органів влади. І завдання це не тимчасове, а  постійне”, - так обґрунтував губернатор Луганської області Володимир Пристюк необхідність проведення апаратної наради з означеного питання.

З основною доповіддю виступила начальник відділення НСПП в Луганській області Анна Мосіна. Особливу увагу вона приділила  проблемним питанням у взаємодії місцевих органів влади з відділенням НСПП.

Під час доповіді Анна Михайлівна звернула увагу присутніх на тому, що головне не те, що конфлікти виникають - конфлікти були, є і будуть. „Це абсолютно природне явище, - сказала вона, - і в період реформування вони посилюються. Головне - як на них реагують і як їх вирішують. А у нас в більшості випадків місцеві органи влади „інтерв'іруються” в конфлікт, коли він вже придбав максимальне напруження.  Суть у тому, що при виникненні колективного трудового спору потрібно зосередити зусилля на його вирішенні, а не на пригніченні. До усунення причин їх виникнення необхідно підходити командно за регіональним, галузевим принципом і в економічній площині з економічним аналізом. Є проблема - потрібно колегіально проаналізувати суб'єктивні і об'єктивні причини її виникнення, визначити шляхи врегулювання на виробничому, регіональному і державному рівнях, перспективи розвитку ситуації, риски, точки, де потрібно об'єднати зусилля”.

За підсумками апаратної наради голова облдержадміністрації надав низку доручень своїм заступникам, начальникам галузевих управлінь та керівникам міст і районів області, серед яких: визначити відповідальну особу за взаємодію з відділенням НСПП в Луганській області у розрізі адміністративно-територіальних одиниць; залучати представників відділення НСПП в Луганській області до роботи відповідних комісій, координаційних рад, робочих груп з питань, що відносяться до стану соціально-трудових відносин; забезпечити своєчасне реагування з боку керівництва облдержадміністрації та відповідних структур на інформацію відділення НСПП про ускладнення стану соціально-трудових відносин та виникнення колективних трудових спорів (конфліктів); сприяти вирішенню питання щодо надання транспорту відділенню НСПП та ін.

З метою підвищення рівня правових знань та умінь вищеназваного керівницького складу і посилення їх відповідальності за стан соціально-трудових відносин на відповідних територіях було прийнято рішення щодо проведення НСПП спільних нарад-семінарів з представниками місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з питань сприяння попередженню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та їх своєчасного вирішення.  На виконання цього рішення відділенням НСПП прийнята участь у низці заходів обласного та місцевого рівня, у тому числі -  виїзних семінарах-тренінгах.

Перший такий семінар-нарада відбувся 27-29 травня 2011 року на базі обласного комунального закладу - Луганського обласного дитячого оздоровчого комплексу „Южний” (с.Піщане, Бахчисарайський район АР Крим). Захід відбувся під головуванням заступника голови облдержадміністрації Родіона Мірошника за участю заступників керівників міськвиконкомів та райдержадміністрацій з гуманітарних питань, начальників управлінь міськвиконкомів та райдержадміністрацій з освіти, культури, сім’ї, молоді та спорту і внутрішньої політики, а також керівників відповідних структурних підрозділів Луганської облдержадміністрації.

Робота семінару проходила в секціях за окремими напрямками. Під час роботи в секціях Анна Мосіна  ознайомила присутніх з правовими шляхами вирішення розбіжностей між найманими працівниками і роботодавцем, особливістю врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів) на Луганщині, а також деякими психологічними секретами ведення переговорів. При цьому враховувався контингент присутніх. Так, при роботі із заступниками керівників міськвиконкомів та райдержадміністрацій з гуманітарних питань вона визначила коло їх компетенції при виникненні конфліктів та правову базу щодо їх  врегулювання. Крім того, провела лекцію щодо комунікативних помилок керівників та користування опрацьованими методиками конфліктної поведінки державних службовців. А.Мосіна підкреслила: „Конфлікт потребує не пригнічення – а вирішення. Для цього ж необхідно: чітко визначити та обмежити коло учасників конфлікту, дізнатися про їх очікування та побоювання, визначити причини виникнення проблемних питань, можливі шляхи їх усунення та прийняти обґрунтоване рішення, бажано  - в протокольній формі. В цьому випадку збільшується відповідальність сторін трудових відносин і можна встановити контроль за його виконанням”.

При роботі в секції з начальниками управлінь освіти в містах і районах області начальник відділення НСПП в Луганській області відзначила, що вірогідність виникнення конфліктів збільшується в період реорганізації (або оптимізації) підприємств, установ і організацій. Враховуючи, що на теперішній час в Україні відбувається реорганізація закладів і установ освіти та медицини, вони підпадають в зону ризику. Тому Анна Михайлівна ознайомила слухачів із правовою базою, що стосується попередження та вирішення колективних трудових конфліктів. Також вона зазначила: „З метою попередження конфліктів у трудових колективах у цей період дуже важливо керівницькому складу відповідних органів влади безпосередньо зустрічатися з найманими працівниками закладів, які реорганізуються, пояснювати причини необхідності цього та що очікує працівників в майбутньому. Таким чином, можливо зменшити коло незадоволених до мінімуму, розібратися із проблемами стосовно їх побоювань та очікувань і таким чином  уникнути ускладнення стану соціально-трудових відносин, яке може вилитися у конфліктну ситуацію або конфлікт”.

Значну увагу А.Мосіна приділила психологічній стороні конфлікту, розповів про основні правила ведення переговорів, поділилася навичками „активного слухання” як технологією зменшення агресії конфліктуючого.  З метою практичного закріплення інформації, при роботі по секціях  були проведені тести  і тренінг з питань вступу у документально оформлений колективний трудовий спір (конфлікт).

            10-11 червня 2011 року начальник відділення НСПП прийняла участь у дводенному обласному семінарі за участю заступників міських голів, голів райдержадміністрацій, начальників управлінь праці та соціального захисту населення Луганської області, організатором якого виступило Головне управління праці та соціального захисту населення Луганської облдержадміністрації, членом колегії якого є начальник Відділення НСПП.

            Перший день учасники семінару працювали у місті Алчевськ. Їм були презентовані деякі соціальні проекти, що відбуваються в області. При цьому увага учасників семінару була приділена умовам роботи працівників соціальної сфери. Під час свого виступу начальник відділення НСПП Анни Мосіна  проінформувала про  стан соціально-трудових відносин на підприємствах як в цілому по Україні, так і по Луганській області зокрема, основні причини виникнення розбіжностей між найманими працівниками і роботодавцями та шляхами їх врегулювання.

 Заступники міських голів і голів райдержадміністрацій звернулися  до Анни Михайлівни з проханням ознайомити їх з алгоритмом взаємодії НСПП з місцевими органами влади у разі отримання ними інформації про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) або випадків дестабілізації стану соціально-трудових відносин на конкретних підприємствах області. Начальник відділення НСПП стисло надала відповіді на усі питання і відмітила, що детальніше ця інформація і багато іншого включено у збірник матеріалів, підготовлений відділенням НСПП в Луганській області, з питань взаємодії НСПП з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, який надісланий керівникам усіх міст та районів області в електронному вигляді.

         Анна Мосіна підкреслила, що цей збірник підготовлений на виконання протокольних доручень за підсумками апаратної наради у голови облдержадміністрації, яка відбулася 18 квітня поточного року. Також на виконання даних доручень, керівниками міст і районів області визначені особи, відповідальні за взаємодію відповідного органу влади з відділенням НСПП. „Від компетенції та професійного рівня цієї особи, - зазначила начальник відділення НСПП, - в значній мірі залежать своєчасність та можливість позитивного вирішення розбіжностей”. 

Наприкінці свого виступу Анна Мосіна відзначила, що у ІІ півріччі 2011 року каталізаторами зростання кількості дестабілізаційних чинників можуть стати такі процеси: формування бюджетів усіх рівнів, пов’язана з цим оптимізація структур бюджетних організацій та установ, а також передвиборна кампанія.  І в цих випадках задачею місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування є не ігнорування вимог найманих працівників, не пригнічування  конфлікту, а саме дієва, грамотна допомога у його вирішенні. „Зі свого боку, - наголосила начальник відділення НСПП, - Служба завжди готова надати кваліфіковані консультації та методичну допомогу.

„Ця Служба – ваш надійний помічник у попередженні та вирішенні проблемних питань на підприємствах області при роботі із самим цінним - людськими ресурсами, і недооцінювати потенціал НСПП – це помилка!”, - звернув увагу учасників семінару заступник голови Луганської облдержадміністрації Родіон Мірошник.

11 червня  семінар продовжився у м. Перевальськ. Чергове засідання „круглого столу” в рамках семінару відбулося у приміщенні центру зайнятості населення, де присутні обговорили проблеми зайнятості, соціально-трудових відносин, пов’язані з реорганізацією і припиненням діяльності підприємств, обмінялися досвідом  з даних питань. Під час засідання учасники семінару були ознайомлені з програмою Перевальського району по залученню інвестицій і молодих спеціалістів у розвиток регіону. 

         Потім семінарське заняття перемістилося у приміщення місцевого Будинку культури, де відбулося подальше обговорення проблем соціально-економічного розвитку району, соціального захисту найманих працівників. Під час свого виступу голова Перевальської райдержадміністрації Віталій Михайлов  подякував відділення НСПП про значний внесок у стабілізацію стану соціально-трудових відносин на підприємствах області, попередження виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та стихійних акцій протесту. Він відзначив унікальність Служби та її статусу. Крім того, він стисло розповів про взаємодію із Відділенням під час вирішення колективного трудового спору на приватному вугільному підприємстві, коли місцева влада Кіровська (де він на той час працював заступником міського голови) спільно із Відділенням практично щоденно використовувала свій потенціал і допомагала шахтарям у захисті їх прав. Після його виступу Анна Михайлівна поділилася особливостями роботи із конфліктами в шахтарських колективах.

         Під час перебування у містах Алчевськ і Перевальськ з групою учасників семінару  начальник відділення НСПП відвідала комунальні установи - місцеві територіальні центри соціального обслуговування, де присутні були ознайомлені з інноваційними аспектами надання соціальних послуг на практиці. Під час перебування в м.Алчевськ учасники семінару безпосередньо на ВАТ „Алчевський металургійний комбінат” ознайомилися із станом соціально-трудових відносин, виконанням колективного договору та системою безпеки і охорони праці на підприємстві.

            Таким чином, під час дводенного семінару Анною Мосіною використовувалася можливість спілкування із заступниками міських голів і голів райдержадміністрацій, підіймалося питання взаємодії відповідних органів влади з відділенням НСПП в Луганській області. Вона наголошувала на необхідності активізувати цю взаємодію в напрямку своєчасного попередження виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та їх вирішення, а також необхідності вишукувати нові шляхи співпраці, що позитивно відоб′ється на стані соціально-трудових відносин як на окремих підприємствах, так в області взагалі. За результатами цих спілкувань багато заступників міських голів і голів райдержадміністрацій запросили представників відділення НСПП в Луганській області на свої території з метою проведення практичних семінарів з питань діяльності Служби.

Такий семінар-тренінг на тему: „Шляхи попередження і вирішення колективних трудових спорів та комунікаційні особливості під час їх вирішення”, на запрошення заступника Краснолуцького міського голови з соціальних та гуманітарних питань Людмили Мягкої, 08 липня поточного року відбувся  у місті Красний Луч.  В заході прийняли участь близько 50 осіб:   представники структурних підрозділів міськвиконкому, керівники та профспілкові лідери комунальних підприємств міста.

Стисло окреслив завдання і функції Служби, начальник відділення НСПП детальніше зупинилася на питаннях, з приводу яких можуть виникати колективні трудові спори. Вона відзначила, що проблем у трудових відносинах між найманими працівниками і роботодавцями виникає багато, однак, не всі вони можуть стати розбіжностями. І у практиці відділення непоодинокі випадки, коли найманим працівникам або відмовляли у реєстрації вимог, або відмовляли у їх задоволенні під час розгляду колективного трудового конфлікту трудовим арбітражем. Тому необхідно дуже прискіпливо підходити до формування вимог.

А.Мосіна розповіла учасникам семінару про порядок формування вимог і визначення органу чи особи, які будуть представляти інтереси найманих працівників. При цьому було  підкреслено, що останній процес є також дуже  відповідальним моментом, оскільки від активності  та позиції представницького органу залежать термін і результат врегулювання розбіжностей. 

Також під час семінару-тренінгу присутні були ознайомлені із  статистичними даними щодо виникнення та вирішення КТС(К) як в  Луганській області, так і в цілому по Україні.

         Під час виступу доповідач акцентувала увагу слухачів на строках розгляду власником або уповноваженим ним органом вимог найманих працівників. Зі свого боку, орган, уповноважений представляти інтереси найманих працівників, про виникнення колективного трудового спору зобов’язаний у триденний строк письмово проінформувати власника чи уповноважений ним орган, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням підприємства та НСПП.

Начальник відділення НСПП підкреслила, що реєстрація колективного трудового спору дозволяє отримати інформацію про першопричини виникнення спору; управляти конфліктом, і при активній та за правомірній участі міських органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування сформувати позитивний імідж цих органів та посилити їх авторитет у випадку позитивного вирішення розбіжностей. І, навпаки, у випадку ухилення органів влади від участі у вирішенні колективного трудового спору (конфлікту) на відповідній території зростає недовіра до влади, на захист найманих працівників встають різні політичні сили, які можуть застосовувати гучні форми протесту, і тоді конфлікт наростає як сніжний ком і вирішення його ускладнюється.

Анна Михайлівна відзначила, що правовий  шлях врегулювання розбіжностей досить ефективний. Це довела 12-річна практика роботи НСПП. В більшості випадків вже сам процес вступу в колективний трудовий спір (конфлікт) примушує роботодавця і власника підприємства активніше усувати порушення трудового законодавства та вступати в діалог із працівниками.

З іншого боку, несвоєчасне і неадекватне реагування на виниклі проблеми і погіршення соціально-трудових відносин, або залякування і тиск на сторони трудових стосунків лише на якийсь час відкладає протестні прояви та не зменшує соціальної напруги, що призводить до латентних конфліктів і накопичення протестного потенціалу, яким згодом користуються різні громадські організації. Це представляє певну небезпеку для соціальної стабільності регіону.

Уважно присутні слухали інформацію щодо застосування найманими працівниками страйку в правовому полі. Відзначив, що страйк застосовується як крайній засіб вирішення колективного трудового спору, доповідач розповіла про відмінності страйку від інших акцій соціального протесту, про відповідальність працівників за участь у страйку, визнаному судом незаконним. Вона навела приклади, коли роботодавці звернулися до суду з позовом про визнання страйків незаконними, і ці позови були задоволені.

Значну увага була приділена а психологічній стороні взаємодії учасників спорів. При цьому слухачам  надані деякі рекомендації щодо комунікативних особливостей спілкування суб’єктів конфлікту під час його загострення. Крім того, були озвучені поради конфліктологів щодо  попередження ускладнень взаємовідносин між конфліктуючими та „реверсні” технології введення „гарячих” конфліктів у переговорний процес.

З метою закріплення отриманої інформації на практиці,  А. Мосіною  був використаний досвід відділення НСПП в Донецькій області і проведений тренінг. Учасникам, згуртованим у невеликі групи, були роздані бланки протоколу зборів найманих працівників щодо формування вимог і утворення органу, який буде представляти їх інтереси. Після заповнення протоколів відбулося спільне їх обговорення, визначені та виправлені помилки, які допустили слухачі, і надані відповідні рекомендації.

Після закінчення заходу, учасники семінару-тренінгу подякували начальника відділення НСПП в Луганській області за цікавий виступ і відзначили його корисність для використання у практичній роботі.  

 З боку заступника міського голови з соціальних та гуманітарних питань також була висловлена щира подяка відділенню НСПП за змістовний семінар і  практичні навички, отримані під час тренінгу. Заступник голови Людмила Мягкая відмітила, що подібного роду навчання проводяться в місті Красний Луч вперше.                                                                                               

Робота відділення НСПП щодо проведення аналогічних семінарів-тренінгів в містах і районах області триває. Досвід їх проведення показує, що навчально-практичні правоосвітні заходи дозволяють довести учасникам соціально-трудових відносин ефективність вирішення розбіжностей в правовому руслі, озброїти їх певними технологіями попередження виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), навчають їх вміло використовувати потенціал НСПП, завдяки чому  в більшості випадків  деструктивних конфліктів  та колективних трудових спорів можна буде уникнути, або своєчасно вирішити. Проведення таких заходів за участю представників місцевих органів влади дозволяє  зменшити кількість звернень до відповідних органів, оскільки часто вони є наслідком комунікативних помилок державних осіб. З іншого боку, -  вміле користування напрацьованими засобами поведінки держслужбовця в конфлікті не тільки сприяє соціальної стабільності в регіоні, а і значно підвищує авторитет влади, формує позитивний імідж державного органу.

 


Категорія: Мої статті | Додав: nspp_lugansk (07.12.2011)
Переглядів: 696 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]