Головна » Статті » Мої статті |
Права профспілок, їх об’єднань у вирішенні колективних трудових спорів Березін Євген Євгенович заступник начальника відділення Національної служби посередництва і примирення в Луганській області – начальник відділу правового забезпечення Роль профспілок та їх об’єднань у питаннях колективного захисту прав та інтересів працівників важко переоцінити. В умовах інтенсивної розбудови української державності, розвитку національного законодавства і трудових відносин діяльність профспілок по представництву та відстоюванню прав працівників має велике значення, в тому числі і під час реалізації працівниками свого права – права на колективні дії у випадках розбіжностей інтересів між ними та роботодавцями. До останнього варто додати, що чинним законодавством України передбачено порядок реалізації цього права, визначені правові та організаційні засади функціонування системи заходів по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) та, що найголовніше - окреслено місце профспілок та їх об’єднань у вирішені таких спорів. Статтею 26 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» закріплені права профспілок, їх об’єднань у вирішені колективних трудових спорів (конфліктів), до них слід віднести: - право профспілок, їх об’єднань представляти інтереси працівників при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) у порядку, встановленому законодавством; - право представників профспілок брати участь у діяльності примирних комісій, трудових арбітражів та інших органів, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт). Детально зупинимося на вище перелічених правах і спробуємо розкрити їх зміст. Право профспілок, їх об’єднань представляти інтереси працівників при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) у порядку, встановленому законодавством. Право профспілок, їх об’єднань, яке ми розглядаємо, виникає з моменту прийняття найманими працівниками рішення про доручення тій чи іншій профспілці представляти їх інтереси при переговорах та примирних процедурах. Таке рішення найманих працівників приймається разом із висуненням вимог до власника або уповноваженого ним органу (представника) підприємства, установи та організації на зборах (конференції) або шляхом збору підписів. З цього часу профспілка або об’єднання профспілок є єдиним повноважним представником найманих працівників до моменту припинення колективного трудового спору (конфлікту). Зазначаємо, що конкретний порядок визначення уповноваженого представницького органу найманих працівників передбачений у Законі України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», а також у Положенні про порядок формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілки, затвердженому наказом НСПП від 07.07.2008р. №84. Профспілка, якій доручено представляти інтереси найманих працівників, виступає від імені трудового колективу у виниклих розбіжностях та набуває певних прав і обов’язків при вирішені колективного трудового спору. Так, профспілка має право, зокрема: надавати іншій
стороні колективного трудового спору пропозиції про створення примирної комісії та визначати членів примирної комісії від сторони
найманих працівників або профспілки; пропонувати іншій
стороні колективного трудового спору кандидатури незалежного посередника та
членів трудового арбітражу; отримувати від власника
або уповноваженого ним органу (представника) Водночас профспілка, як представник трудового колективу у спорі
зобов’язана: надіслати оформлені відповідно до
Закону вимоги найманих працівників власнику або
уповноваженому ним органу (представнику); у триденний строк з моменту виникнення колективного трудового спору письмово проінформувати про це власника або уповноважений ним орган
(представника), місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування
за місцезнаходженням підприємства та НСПП; утворити
примирний орган за угодою
із власником або
уповноваженим ним органом (представником);
здійснювати за домовленістю із власником або
уповноваженим ним органом (представником)
організаційне та матеріально-технічне забезпечення роботи примирної комісії та трудового арбітражу, а якщо не досягнута згода - в рівних
частках тощо. Взагалі, якщо проаналізувати дані, можна з певністю констатувати, що довіра найманих працівників до діяльності профспілок та їх представників в питаннях вирішення колективних трудових спорів є, однак викликає занепокоєння той факт, що на деяких підприємствах Луганської області виникають і вирішуються колективні трудові спори без участі первинних профспілкових організацій. Накопичений досвід відділення НСПП в Луганській області засвідчує, що у випадках, коли профспілки представляють інтереси трудового колективу у спорі, вдається більш плідно встановити взаємодію із власником або уповноваженим ним органом підприємства та органами державної влади й місцевого самоврядування. Крім того, безумовними перевагами того, що профспілка представляє інтереси найманих працівників є те, що представники профспілок практично завжди обізнані в питаннях правового вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) та трудового законодавства України в цілому, і як наслідок – ефективно проводяться примирні процедури з розгляду висунутих найманими працівниками вимог, відсутнє порушення з боку найманих працівників та їх представників законодавства про колективні трудові спори (конфлікти). Суттєвим доводом на підтримку цих слів є значна кількість вирішених по Луганській області колективних трудових спорів при безпосередньо наполегливій роботі профспілок та їх лідерів, яким було доручено права представляти інтереси трудового колективу у конфліктах. Не можна залишити поза увагою вагомий вклад у поліпшення трудових відносин на підприємстві і вирішення розбіжностей між найманими працівниками та роботодавцем представників профспілок ВАТ «Свердловський машинобудівний завод», ВВП «Шахта «Ніканор-Нова» ДП «Луганськвугілля», ЛОКП «Компанія Луганськвода», ЛОСТП «Луганськтеплокомуненерго». Розкриваючи зміст права представників профспілок щодо участі у діяльності примирних комісій, трудових арбітражів та інших органів, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт), необхідно звернути увагу на наступне. По перше, цим правом можуть скористуватися керівники профспілок, їх організацій, об’єднань профспілок, профспілкових органів, профорганізатори або інші особи, уповноважені на представництво статутом або відповідним рішенням профспілкового органу. По друге, участь представників профспілок у діяльності органів, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт), носить дорадчо-консультаційний характер та може проявлятися у таких формах: - участь в обговорені питань, що розглядаються примирною комісією, трудовим арбітражем та іншими органами, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт); - внесення пропозицій органам, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт), з метою вирішення колективного трудового спору (конфлікту) тощо. По трете, це право реалізовується незалежно від того представляє профспілка інтереси найманих працівників у даному колективному трудовому спорі чи ні. Слід наголосити, що стаття 26 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» не містить в собі вичерпаний перелік органів (йдеться мова про органи, що розглядають колективний трудовий спір), в діяльності яких можуть брати участь представники профспілок. З огляду на це, іноді у профспілкових лідерів виникає питання : «В роботі яких самих органах, крім примирної комісії та трудового арбітражу, можуть приймати участь представники профспілок?». Відповісти на це запитання можливо лише після ретельного проведення аналізу чинного законодавства про колективні трудові спори (конфлікти), насамперед, порядку послідовності розгляду колективного трудового спору. Так, в разі відсутності встановленої законом заборони на проведення страйку, колективний трудовий спір може бути розглянуто на підставі частини третьої статті 16 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» Національною службою посередництва і примирення, а під час страйку - узгоджувальною комісією. Для довідки, узгоджувальна комісія – це орган, спільно утворений органом (особою), що очолює страйк, та власником або уповноваженим ним органом (представником), призначений для пошуку шляхів вирішення колективного трудового спору (конфлікту) з використанням усіх наявних можливостей. У випадку встановленої законом заборони на проведення страйку колективний трудовий спір розглядається, після додержання передбаченої Законом примирної процедури (примирної комісій та, або трудового арбітражу), Національною службою посередництва і примирення, а також судом, за зверненням Національної служби посередництва і примирення, якщо її рекомендації щодо розгляду та вирішення колективного трудового спору сторонами не враховано. Підсумовуючи викладене, можна зробити висновок, що представники профспілок можуть брати участь у роботі примирних комісій, трудових арбітражів, узгоджувальних комісій під час страйку, а також можуть приймати участь при розгляді матеріалів Національною службою посередництва і примирення щодо колективного трудового спору. В цій статті відділення НСПП в Луганській області намагалося не просто висвітлити права профспілок при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), а, в першу чергу, привернути увагу представників профспілок щодо юридичної природи цих прав, теоретико-практичних аспектів порядку і способів їх реалізації. Маємо надію, що кожна розбіжність, яка виникає між найманими працівниками та роботодавцями, буде вирішуватися за участю профспілок та їх об’єднань із включенням для цього представницьких та захисних функцій. | |
Переглядів: 1872 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |